Strategic options for forest policy development
Grupul de lucru I - Servicii sociale și de mediu, proprietate, lemn și industrie | |
---|---|
Direcția strategică 1: Creșterea suprafețelor acoperite cu vegetație forestieră | |
Pădurile au o pondere mai mare în suprafața României urmărindu-se o extindere a vegetației forestiere pe cât mai multe suprafețe cu potențială utilizare forestieră | |
Direcția strategică 2: Furnizarea cu continuitate a serviciilor ecosistemice | |
Pădurea își îndeplinește cu continuitate funcțiile la un nivel stabilit ca obligatoriu și agreat de societate, iar depășirile necesare ale acestui nivel sunt specificate și susținute activ | |
Direcția strategică 3: Creșterea rolului socio-cultural al pădurilor | |
Pădurile joacă un rol sporit în furnizarea către societate a serviciilor recreative și sanogene urmărind spiritul respectului față de mediul natural și față de proprietarul terenului | |
Direcția strategică 4: Stimularea viabilității financiare a proprietății forestiere | |
Sprijinirea creșterii valorii proprietății forestiere și a investițiilor pe termen mediu și lung prin asigurarea viabilității financiare a gestionării responsabile a pădurilor pentru a spori interesul menținerii acestora în proprietate | |
Direcția strategică 5: Continuitatea producției sustenabile de lemn | |
Pădurile sechestrează carbon la un nivel cât mai apropiat de potențialul lor maxim stațional și furnizează cu continuitate sortimente superioare de masă lemnoasă. | |
Direcția strategică 6: Diminuarea impactului socio-ecologic al activităților de exploatare | |
Exploatarea lemnului se realizează prin utilizarea unor metode prietenoase cu mediul și cu luarea în considerare a reducerii impactului negativ social. | |
Direcția strategică 7: Susținerea valorificării superioare și multi-ciclice a lemnului | |
Favorizarea industrializării sortimentelor superioare de lemn și promovarea utilizărilor multi-ciclice ale lemnului pentru a contribui la efortul de stocare pe termen lung a carbonului, dar și pentru a păstra o piață activă a lemnului autohton | |
Direcția strategică 8: Asigurarea competitivității și legalității pe piața lemnului | |
Piața lemnului este etică și competitivă, competitorii asigurând transparența și legalitatea lanțului de aprovizionare cu produse lemnoase. | |
Direcția strategică 9: Dezvoltarea socio-economică a comunităților locale | |
Creșterea valorii adăugate pe plan local prin folosirea bunurilor și serviciilor furnizate de pădure. | |
Direcția strategică 10: Asigurarea securității energetice pentru comunitățile vulnerabile | |
Integrarea surselor de energie pe biomasă și alternative și eficientizarea acestora pentru echilibrarea locală a cererii și ofertei de lemn de foc |
Grupul de lucru II – Schimbări climatice, biodiversitate și arii protejate, funcționalitatea și starea pădurilor | |
---|---|
Direcția strategică 1: Consolidarea sistemului de management al rețelei naționale de arii protejate | |
Un sistem unitar de arii naturale protejate, reprezentativ pentru conservarea biodiversității, fundamentat științific și administrat profesionist | |
Direcția strategica 2: Integrarea conservării biodiversității în managementul forestier | |
Ecosisteme forestiere naturale, stabile, cu valoare ridicată a biodiversității inclusiv în păduri gospodărite activ | |
Direcția strategică 3: Conservarea resurselor genetice | |
Menținerea unui nivel corespunzător de diversitate genetică în vederea asigurării adaptabilității populațiilor și speciilor într-un mediu în schimbare | |
Direcția strategică 4: Management adecvat pentru stabilitatea ecosistemelor forestiere | |
Gospodărirea silvică integrează opțiunile stabilite și testate pentru adaptarea ecosistemelor forestiere la perturbațiile tot mai frecvente inclusiv în contextul schimbării climatice | |
Direcția strategică 5: Management adecvat pentru contribuția sectorului forestier la o economie neutrală climatic | |
Stimularea reducerilor de emisii prin îmbunătățirea modului de utilizare a terenurilor și produselor din lemn și administrarea cantităților de gaze de seră |
Grupul de lucru III – Reglementare și finanțare, administrație silvică, educație, cercetare și comunicare | |
---|---|
Direcția strategică 1: Eficientizarea sistemului de educare, conștientizare și comunicare | |
Educația forestieră se face în mod sistematic pentru creșterea gradului de conștientizare al societății asupra problemelor de mediu | |
Direcția strategică 2: Fundamentarea și evaluarea riguroasă a politicilor forestiere | |
Politica forestieră are obiective clare și transparente, fundamentate pe date certe și monitorizată continuu prin indicatori relevanți | |
Direcția strategică 3: Eficientizarea cadrului de reglementare a sectorului | |
Cadru simplificat, coerent și eficient de reglementare a gestionării pădurilor. | |
Direcția strategică 4: Eficientizarea și transparentizarea cadrului de administrare a pădurilor | |
Administrație silvică eficientă și transparență totală a actului administrativ în pădurile proprietate publică. | |
Direcția strategică 5: Profesionalizarea administrației silvice | |
O administrație silvică profesionistă, cu un sistem eficient de control al performanțelor. | |
Direcția strategică 6: Eficientizarea și transparentizarea sistemului de control al aplicării reglementărilor | |
Controlul exercitat de autoritate este eficient (urmărește problemele reale și importante) și transparent (se face după reguli corecte și explicite). | |
Direcția strategica 7: Asigurarea legalității pe piața lemnului | |
Sistem eficient și transparent de evaluare, autorizare și punere în piață a lemnului bazat pe cerințele de europene de plasare a lemnului pe piață în scopul urmăririi legalității și trasabilității intrărilor. | |
Direcția strategică 8: Creșterea rolului și a gradului de adaptare a cercetării în sectorul forestier | |
Cercetare aplicativă aduce beneficii evidente în practica forestieră, adresând problemele prioritare și actuale ale sectorului. | |
Direcția strategică 9: Consultarea periodică și susținută a factorilor interesați | |
Dezvoltarea unui mecanism de consultare a celor interesați de sectorul forestier în vederea comunicării, evaluării și ajustării politicii forestiere. |