Cadrul metodologic

Metodologia de lucru propusă pentru consultarea factorilor interesați este adaptată atributelor enumerate mai sus. Adițional, ea își propune și adaptarea la contextul pandemic, de aceea se bazează în mod esențial pe utilizarea de instrumente on-line.

Factorii interesați s-au înscris în mod instituțional sau voluntar ca specialiști sau reprezentanți ai societății civile în proces optând pentru unul sau mai multe dintre grupurile de lucru/ariile tematice definite prin procesul preliminar de consultare.

Consultarea se bazează pe o abordare de la general (viziune și principii) la particular (obiective și măsuri) bazată pe o schemă îndeobște acceptată a procesului de identificare și formulare a opțiunilor strategice.

Ea pleacă de la presupunerea că la nivel de principii directoare și direcții generale de acțiune (așa cum sunt ele definite mai jos) șansele de întrunire a consensului sunt mai ridicate, în timp ce, pe măsura detalierii obiectivelor specifice și a măsurilor necesare, se vor contura poziții diferite ale factorilor interesați. Metodologia asigură cadrul prin care participanții sunt consultați pe rând, asupra principiilor directoare, direcțiilor strategice, obiectivelor și măsurilor necesare.

Etapa I: Constituirea grupurilor de lucru și definitivarea metodologiei

Această etapă presupune înscrierea principalilor factori interesați pe grupuri de lucru și arii tematice. Fiecare grup de lucru va avea desemnat câte 2 raportori (câte unul din partea celor două universități) și un secretariat (cu sprijinul autorității centrale responsabile). În grupurile de lucru dialogul va fi gestionat în mod obiectiv de către cei doi raportori iar secretariatul care va asigura transparența procesului pe toată durata sa. Documentele rezultate ca urmare a activității grupurilor de lucru urmează a fi reunite, cu eliminarea suprapunerilor, în documentul integrat ce se constituie în obiectivul principal al acestui demers, de către o echipă de integrare formată din 8-10 membri desemnați de cele două universități (inclusiv raportorii). Acest document integrat va fi suspus dezbaterii publice.

În această etapă se va elabora și metodologia pentru consultarea factorilor interesați, asupra acestei metodologii urmând a fi informați în detaliu și participanții.

Etapa II: Consultarea principalilor factori interesați cu privire la principiile directoare și direcțiile strategice de acțiune

Etapa presupune încercarea de a se obține consens între factorii interesați cu privire la cadrul principial de formulare a opțiunilor strategice și la direcțiile strategice. Etapa include:

Etapa III. Consultarea factorilor interesați privind obiectivele specifice și a măsurilor necesare

Etapa presupune identificarea opțiunilor participanților cu privire la obiectivele specifice și la măsurile necesare pentru fiecare din direcțiile strategice rezultate ca urmare a finalizării etapei I. Ea include:

Etapa IV. Elaborarea documentului de sinteză și dezbaterea publică a acestuia

Etapa se va desfășura în cadrul echipei de integrare și va consta în centralizarea și prezentarea opțiunilor strategice ale participanților în ceea ce privește principiile directoare, direcțiile de acțiune, obiectivele și măsurile. Schița documentului va fi consultată cu participanții, comentariile și sugestiile ce se vor primi se vor documenta și include în documentul final ce va fi înaintat autorității centrale responsabile.

Rezultatele procesului de consultare publică, pe fiecare arie tematică, va fi supus unei dezbateri publice cu invitarea tuturor factorilor interesați.